Ortodonti Tedavisi

İstanbul Ortodonti Tedavisi

Ortodonti, bir diş hekimliği dalı olmakla birlikte estetik bir gülüş için uygulanan tedavileri kapsar. Ortodonti tedavisi ile amaç; dişlerdeki çapraşıklıkları ve çene – yüz uyumunu düzenlemektir. Bu sayede hasta, yüz yapısına uygun estetik bir gülüş elde ederken aynı zamanda hastanın diş dizilim ve çene kapanış sorunları tedavi edilerek işlevsel açıdan başarılı sonuçlar elde edilir. Her yaşta uygulanabilen bir işlem olup ortodontik tedavi ya da diş teli tedavisi olarak da bilinmektedir.

Ortodonti Nedir?

Genetik faktörler veya çeşitli fiziksel durumlar sonucu dişlerde istenmeyen diziliş bozuklukları oluşabilir. Bu sorunları tedavi etmek üzere geliştirilen ortodonti ile estetik ve işlevsel açıdan yaşanan sorunlar ortadan kaldırılır. Peki ortodonti tedavisi nedir? Diş çapraşıklıklarının ya da aralıklı dişlerin düzeltilmesinin yanı sıra kapanış bozuklukları ya da çenede görülen yapısal bozuklukların tedavisi, ortodontik diş tedavisi olarak tanımlanır.

Ortodonti diş hekimliği dalında kişiye özel tedavi anlayışı söz konusu olup her hastanın diş, çene ve yüz yapısına uygun ortodontik tedaviler uygulanır. Diş teli ve ortodonti çene tedavisi ile yürütülen süreç, teşhis ve düzenli kontroller ile desteklenir. Ortodontik tedavilerin temel prensibi; braket ve ark telleri yardımıyla diş dizilimine hafif baskı uygulamak ve bir süreç içerisinde bu diş dizilimini, olması gereken görünüme ulaştırmaktır.

Ortodontik Problemler Neden Oluşur?

Her yaştan insan için ağız ve diş sağlığı, vücut sağlığı ile doğrudan ilgili olan önemli bir konudur. Bu kapsamda karşılaşılan çeşitli ağız ve diş sorunlarında erken teşhis ve tedavi, sürecin daha etkili yürütülmesinde önem kazanıyor. Diş dizilim ve kapanış sorunları fark edildiğinde diş hekimine başvurarak uygun tedavinin gerçekleştirilmesi gereklidir. Peki hastalar neden ortodontik tedaviye ihtiyaç duyar? Ortodontik problemler neden oluşur? Diş dizilim ve kapanış sorunları genetik olabildiği gibi çeşitli dış etkenler de ortodontik tedaviye ihtiyaç olabilir. Daha detaylı ele alındığında bu sorunlar aşağıdaki gibi sıralanabilir;

• Genetik sebepler
  • Erken diş kaybı (süt dişlerinin erken kaybedilmesi)
  • Küçük çene yapısına karşılık büyük dişlere sahip olmak
  • İskelet bozuklukları ile çene yapısının önde ya da geride olması
  • Çocukluk döneminde gereğinden fazla emzik ve biberon kullanmak
  • Parmak emmek gibi istenmeyen alışkanlıklar

Ortodonti Tedavi Yöntemlerinde Süreç Nasıl İlerler?

Ortodontik tedavinin birçok farklı tipi vardır. Sizin için en iyi tedavi, tam olarak ne tür bir sorununuz olduğuna göre değişebilir. Herhangi bir tedavinin ilk adımı, dişlerinizin mevcut pozisyonunu değerlendirmek ve zamanla nasıl değişebileceğini belirlemektir. Bu genellikle X-ışınları çekilmesi, plastik modeller yapılması ve dişlerinizin fotoğraflarının çekilmesi gibi işlemleri içerir.

Daha sonra bir tedavi planı verilecektir. Bu, sorununuzu çözmek için birden fazla yöntemi kapsayabilir. Seçenekleriniz hakkında ortodontistinizle konuşarak en uygun yönteme karar verebilirsiniz. Tedavi genellikle şöyle ilerler;

• Sabit diş teli ile tedavisi: Her bir dişin ön tarafına takılı bracketlerden oluşan, çıkarılamayan bir diş telidir. Genellikle, tedavinin süresi 1-2 yıl arasındadır. Görünümü estetik değildir. Bazı hastaları rahatsız eder.
  • Saydam Plaklar ile Tedavi: Hastaya, belirli bir süre giymesi için verilen saydam plakları giymesi önerilir. Takılıp çıkarılabilir. Estetik açıdan fark edilmez. Tedavi süresi 1-2 yıldır.
  • Tutucular: Tutucular, ortodontik tedavinin bir kursunun sonunda kullanılır. Eğimli dişleri yerlerinde tutarlarken, çevreleyen diş eti ve kemikler yeni pozisyonlarına uyum sağlar. Tutucular çıkarılabilir veya sabit olabilir.

Ortodonti Tedavisine Neden İhtiyaç Duyulur?

Diş dizilimi ve çene kapanış problemleri, başta estetik sorunlar oluşturabildiği gibi bunun yanı sıra işlevsel problemler de ortaya çıkarır. Özellikle konuşma ve yemek yeme gibi temel yaşam fonksiyonlarının yerine getirilmesinde hastaya zorluk yaratabilmektedir. Gelişim çağındaki çocuklarda yaşanan bu sorunlar, çocuğun sağlıklı gelişimini olumsuz yönde etkileyeceğinden erken teşhis ve tedavinin sağlandığı ortodonti branşı son derece önemlidir.

Ortodonti Tedavisi Kimlere Uygulanır?

Ortodonti bölümü genel olarak diş çapraşıklıkları ve çene pozisyonlarının tedavisi ile ilgilenmektedir. Bu kapsamda ortodonti tedavisi; dönmüş ya da çakışan dişlere sahip kişilere, aralıklı, eksik ya  da gömülü diş sorunu yaşayanlara, kapanış sorunu olan hastalara uygulanabilmektedir.

Ortodonti Tedavi Süresi

Uzun ve zorlu bir süreç gibi görünse de diş telleri ya da şeffaf plak tedavisi sonrası sonuç, hasta beklentisini en iyi şekilde karşılamaktadır. Bu süreçte ortodonti tedavi süresi; hastanın genel sağlık durumuna, yaşına, sorunun şiddetine, uygulanacak yönteme ve tedavi gidişatına bağlı olarak değişiklik gösterebilmektedir. Bununla birlikte ortodonti tedavisi ne kadar sürer sorusuna sürecin 1 – 3 yıl olarak değişebildiği cevabını verebiliriz.