Kanal Tedavisi

Ağız ve diş sağlığında karşılaşılan sorunlar ilerleyen dönemlerde hastaları, diş kaybına varan sonuçlarla karşı karşıya bırakabilir. Ağız ve diş sağlığı kapsamında uygulanan kanal tedavisi, çürümüş ve enfekte olan dişin kurtarılması amacıyla uygulanmaktadır. Yaygın inanışın aksine kanal tedavi yönteminde kullanılan malzeme ve cihazlar sayesinde nispeten ağrısız bir süreç gerçekleştirilmektedir.

Enfekte olan dişin kurtarılmasını amaçlayan bu yöntem endodonti olarak adlandırılmaktadır. Tek seansta tamamlanabildiği gibi tedavi ihtiyacına göre seans sayısı 1 – 3 arasında değişiklik gösterebiliyor. Var olan enfeksiyonun ilerlememesi ve daha büyük sorunlar oluşturmaması adına hastaların diş sorunlarını ertelemeden bir diş hekimine başvurması önemlidir.

Kanal Tedavisi Nedir?

Kök kanal tedavisi (endodontik) bir diş içindeki enfeksiyonu tedavi etmek için kullanılan bir diş hekimliği yöntemidir. Kök kanal tedavisi ağrısızdır ve tamamen çekilmesi gerekebilecek bir dişi kurtarabilir. Bu yönüyle ağız içerisinde yaşanabilecek işlevsel ve estetik kayıpların önüne geçer. Diş kanal tedavisi nedir sorusuna cevap vermeden önce dişin genel yapısı hakkında bilgi sahibi olunması gereklidir. Diş; mine, dentin ve pulpa olmak üzere dıştan içe doğru 3 tabakadan oluşmaktadır.

Kök kanalı içerisinde bulunan pulpa, kan damarları ve sinirlere ev sahipliği yapar. Bu bölgenin enfekte olması ile birlikte hasta şiddetli ağrı hisseder ve günlük yaşamını devam ettirmede sorun yaşar. Çürük kanal tedavisi ile bu şikayetlerin ortadan kaldırılmasını amaçlayan endodonti uzmanı, pulpayı temizler ve o boşluğu doldurarak işlevsel bir diş kaybının önüne geçer.

Kanal Tedavisi Nasıl Yapılır?

Günlük hayat konforunuzu düşüren şiddetli diş ağrıları, kanal tedavisi gerektirebilir. Elbette bunun için öncelikle bir diş hekimi ile görüşmeli, muayene olmalı ve yaşanan soruna göre tedavi olmalısınız. Diş hekimi görüşü sonrası kanal tedavisi kararının verilmesi ile birlikte hastada, kanal tedavisi nasıl yapılır? soru işareti oluşmaktadır. Bu kapsamda kanal tedavi aşamaları aşağıdaki gibi sıralanabilir;

• İlk adımda röntgen çekilir ve dişteki hasar değerlendirilir.
  • Yaşanan sorunun şiddetine bağlı olarak kanal tedavisi başlatılır.
  • Konforlu bir tedavi süreci için lokal anestezi uygulanır.
  • Dişe açılan bir delik yardımıyla pulpa ve enfekte doku dışarı çıkarılır.
  • Diğer adımda kök kanalları dikkatli şekilde temizlenir.
  • Oluşan boşluğun tekrar enfekte olmasını önlemek amacıyla dolgu işlemi yapılır.

Bu adımlar, tedavinin ihtiyacına göre çeşitlilik gösterebilir. Örneğin birden fazla seansa ihtiyaç duyulan tedavilerde ilk seans sonrası geçici dolgu yapılarak kalıcı dolguya kadar olan sürede hasta konforu üst düzeyde tutulur. Bu kapsamda diş kanal tedavisi süreci ve kanal tedavisi fiyatları hakkında detaylı bilgi için kliniğimiz ile iletişime geçebilirsiniz.

Kanal Tedavisi Hangi Durumlarda Gereklidir?

Dişin merkezindeki enfeksiyon (kök kanal) ağızda yaşayan ve dişe giren bakteriler nedeniyle oluşur. Bu, aşağıdakilerden sonra olabilir:

• Diş çürüğü
  • Sızıntılı dolgular
  • Düşme gibi travmalar sonucu dişlerin hasarı
  • Kök kanal tedavisi ne zaman gerekiyor? Eğer diş bakteriler tarafından enfekte olursa, pulpa iltihaplanır ve bakteriler çoğalıp yayılır. Pulpa enfeksiyonunun belirtileri şunları içerir:
  • Sıcak veya soğuk gıdaları ve içecekleri yemek veya içerken ağrı
  • Çiğneme veya dişleme sırasında ağrı
  • Gevşek diş

Enfeksiyon ilerledikçe, bu belirtiler genellikle pulpanın ölmesiyle kaybolur. Dişinizin iyileştiğini gösterir ancak enfeksiyon aslında kök kanal sistemine yayılmıştır.

Sonunda dişlerinizin ağrısı veya diş etlerinin şişmesi gibi diğer belirtiler de ortaya çıkar.

Diş ağrısı oluştuğunda diş hekiminize görünmeniz önemlidir. Eğer dişiniz enfekte ise, pulpa kendi başına iyileşemez.

Enfekte dişinizi ağzınızda bırakmanız, durumu daha da kötüleştirebilir. Kök kanal enfeksiyonlarını tedavi etmek için antibiyotikler etkili değildir. Bunlar, enfeksiyon nedeniyle oluşan şişlik ve kızarıklığı tedavi etmeye yardımcı olur.

Kanal Tedavisi Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

Kanal tedavisi sonrası diş üstüne basamama gibi birtakım hassasiyetler yaşanabilir. Bununla birlikte iyileşme sürecini etkili şekilde tamamlamak için kanal tedavisi sonrası dikkat edilmesi gereken noktalara gerekli özeni göstermelisiniz. Tedavi sonrası;

• En az üç saat yeme – içme alışkanlıklarınızdan uzak durmalısınız.
  • Birden fazla seans gerektiren tedavilerde diğer seansa kadar olan sürede, tedavi sürecinde olan dişi kullanmaktan kaçınmalısınız.
  • Tedavi süreci ve sonrasında ağız bakımınıza son derece dikkat etmelisiniz.
  • Tedavi sonrası ilk birkaç gün normalin dışında sıcak ve soğuk tüketiminden kaçınmanız önerilir.
  • diş kanal tedavisi sonrası ağrı düzeyini düşürmek için diş hekimi onayı ile diş spreyi ya da ağrı kesici kullanarak tedavi konforunu artırabilirsiniz.

Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Kanal tedavi süresi birçok kritere bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Ek işlem gereken durumlarda diş hekimi hastaya detaylı bilgi verir. Buna ek olarak hastanın, 1 diş kanal tedavisi kaç dakika sürer sorusuna net bir cevap verebilmek mümkün değildir. Kanal tedavi seansı 30 – 90 dk arası değişmekte olup tek seansın yeteri olmadığı ek işlem gerektiren tedavilerde seans sayısı 1 – 3 arasında değişir.

Kanal Tedavisi Sonrası Ağrı Olur Mu?

Kanal tedavisi başarı oranı %95 ve üzeridir. Bu sebeple tedavi sonrası ağrı ve acı şikayeti büyük oranda düşer. Elbette uygulanan tedavi ve işlemler, tedavi sonrasında anestezi etkisinin geçmesiyle birlikte dişte ve yakın bölgede bir hassasiyet meydana getirebilir. Bu süreçte diş hekimi kontrolünde ağrı kesici kullanımı ile iyileşme sürecini daha konforlu hale getirebilirsiniz.